Achtzaamheid

10-daagse retraites

 

Mijn allereerste retraite heeft mijn leven op een goede manier op z'n kop gezet. (Of juist weer rechtop gezet.) Ik vond de interviews erg fijn. Dat geeft weer richting aan waar je mee bezig bent. Ook de Dhamma talks waren altijd precies wat ik nodig had, zo leek het. Het is een mooie boerderij met een fijne tuin. Een plek om je veilig te voelen. Het eten was echt ver boven verwachting. Na afloop schreef ik er het volgende blog over. Op mijn werk heb ik nu veel sneller door wanneer mijn hoofd met me aan de haal gaat. Vooral tijdens gesprekken met anderen. Bewust rust nemen voordat ik antwoord geef helpt enorm. Maar is ook lastig. Bij optredens (ik speel in enkele bands) kan nu heel erg duidelijk merken dat ik met 'mindfulness' lastige stukken veel makkelijker speel. Zodra er een gedachte door mijn hoofd schiet merk ik dat direct in mijn timing en ga ik fouten maken. Dat wist ik ergens al wel. Maar het is nu zo duidelijk, en ik kan er iets aan doen.
(man, 33, software ontwikkelaar, augustus 2016) 


Heel bijzonder, leerzaam en verzorgd, professioneel begeleid, goed om echt naar jezelf terug te keren. De dagen waren heel intensief, maar goed opgebouwd, met 30 minuten yoga voor het lichaam. Het heeft me verbaasd dat ik geen moment honger heb gehad, terwijl je na 12.30 uur niets meer eet. Er werd uitstekend gekookt en een fantastisch ontbijt elke dag weer. De retraite was het beste cadeau dat ik mezelf in deze fase van mijn leven heb kunnen geven. Het vertraagt je fysiek en verschoont je geest. Je wilt zo lang mogelijk het schone gevoel behouden. Dat lukt, ook al keren patronen snel terug. Je bent je er wel heel bewust van dat dat gebeurt, waardoor je het kunt herstellen. De kracht van de 10 dagen is groot. Ik raad het iedereen aan.
(vrouw, 58, theatermaker, augustus 2016) 


Ik denk dat je altijd krijgt wat je verdient, en deze retraite was daar een mooi voorbeeld van. Het was precies wat ik nodig had. Het werkt, maakt veel indruk, geeft een hoop bijzondere ervaringen en positieve energie. Het was zwaar, rustgevend, bijzonder en liefdevol. De begeleiding was super, met elke dag gesprekjes en instructies, waardoor je goed verder kon met je oefening.
De locatie vond ik perfect. Als een stukje hemel op aarde. Genoeg ruimte voor iedereen zonder dat je in de gaten hebt dat je met een grote groep mensen bent. Het leven na de retraite is voor mij helderder. Ervaringen kunnen goed in het dagelijks leven toegepast worden, al is dat in een andere omgeving niet even makkelijk als in de retraite.
(vrouw, 22, grondstewardess, augustus 2016)


Intensief, veilig, leerzaam, boeiend, intens en bevrijdend. De begeleiding was professioneel, kwetsbaar, respectvol en integer. De omgeving rustgevend en proper. Kwalitatief heerlijk en voedzaam eten. Alles is gericht op de cursisten zodat zij aan mediteren toekomen en hun beoogde doelen kunnen verwezenlijken. Ik heb mij elk moment veilig en gehoord gevoeld. Tijdens en aan het einde van de retraite had en heb ik nog steeds een bijzonder warm en liefdevol gevoel. Na de retraite ben ik nog aan het wennen om deel te nemen aan de samenleving. Tijdens de retraite heb ik veel inzichten en technieken geleerd die nu een plek dienen te krijgen in mijn dagelijkse leven. Ik had deze ervaring voor geen goud willen missen.
(vrouw, 49, maatschappelijk werker, coach & trainer, augustus 2016)


De retraite is heel gedegen en zit heel goed in elkaar, met een mooie opbouw. Het is zwaar en vooral heel erg goed. Life changing. De begeleiding is betrouwbaar, met wijsheid en kennis, humor en integriteit, en altijd aanwezig voor steun. Locatie en verzorging zijn fantastisch - kamers, sanitair en het eten. Na de retraite vind ik het soms lastig weer op mijn werk tussen collega's. Ik kies heel gericht mensen met wie ik er over praat. Tot op heden iedere dag gemediteerd, 15 minuten lopen en 45 minuten zitten. Ik wil graag dit alles een veel grotere plek in mijn leven geven, maar dat kost tijd . . .
(vrouw, 57, leerkracht basisschool, docent yoga jonge kinderen en docent kunsteducatie, augustus 2016)
 
 
De Vipassana bij Guus en Jerome was voor mij fijn en voelde veilig en vertrouwd. Ze zorgen ervoor dat je begrijpt waar je mee bezig bent en geven handige tips gaandeweg de retraite, waardoor je altijd weer een stapje verder komt. Het is niet zweverig maar wel diepgaand. De voorbeelden die ze gebruiken zijn herkenbaar, waardoor je je begrepen voelt en begrijpt dat je niet alleen bent in je gevoelens of gedachten. In deze retraite heb ik wederom geleerd hoeveel invloed mijn geest heeft op hoe ik mij dagelijks voel en wat ik beleef. Ik merk dat ik in het dagelijks leven sneller weer terug kan keren naar het hier en nu, zonder dat ik me teveel laat meeslepen door mijn eigen gedachten of emoties. Dat vind ik heel fijn, want het zorgt ervoor dat ik overall rustiger ben in mijn hoofd en meer van dingen kan genieten. Ik heb deze retraite gedaan toen ik 6,5 maand zwanger was en ik vond het ontzettend bijzonder om dat te doen. In mijn blog kun je meer lezen over mijn ervaringen tijdens de retraite.
(vrouw, 32, freelance marketeer, augustus 2016)


Bij aankomst viel er gelijk een rust over me heen, prachtige locatie en de sfeer voelde goed. Het dagritme van mediteren is me heel erg meegevallen. Ook al voelde ik me op de eerste dag controleloos, al snel kon ik me eraan overgeven. Na een paar dagen had ik zelfs geen idee meer welke dag het was of hoelang we nog moesten. Soms was het confronterend en zwaar, zeker als de twijfels en de aversie alom aanwezig waren. Dat zelfs dat een object kon zijn was een verademing. Ik hoefde er niet tegen te vechten, dat mocht er ook zijn! Zo kwam 'ik' er ineens los van en verdween het. De groep was als een warme deken, waardoor ik me altijd gesteund heb gevoeld. De stilte was heerlijk, 10 dagen alleen met mezelf bezig hoeven zijn. Al blijken er in stilte, ook genoeg afleidingen te zijn... Het observeren van het lichaam en de liefdevolle vriendelijkheid daarnaartoe heeft mij me meer thuis doen voelen in mijn lijf. Het voelt alsof ik tijdens de retraite opnieuw heb leren lopen. Met vallen en opstaan. Als ik terugdenk aan de retraite heb ik de neiging om mijn hand op mijn hart te leggen. Ik ben geraakt!
(vrouw, 28, docent voortgezet onderwijs, augustus 2017)


Het Boeddhisme was niet nieuw voor mij, de intensiteit en het strakke kader van deze training wel. Het heeft me nieuwe inzichten opgeleverd, met name een concreet fundament om verder te gaan op de weg die ik al ingeslagen was. Het werd me duidelijk dat concepten die ik al kende als meer abstracte ideeën, zoals zelfloosheid en directe ervaring versus oordelen, in principe ook concreet (lichamelijk/mentaal) ervaarbaar zijn. Af en toe heb ik geworsteld met twijfel aan de methode. De hierboven genoemde inzichten en het feit dat ontsnappen in afleidingen binnen het programma onmogelijk was hebben ervoor gezorgd dat ik het met tevredenheid heb afgerond.
Met name het concreet houden van de oefening door aanwijzingen tijdens interviews, talks en begeleiding sprak me aan.
(man, 54, psycholoog, februari 2018)


Ik ging met een open blik de retraite in, wel wat onzeker gezien de geringe ervaring die ik had met mediteren. De meditaties waren heel goed te doen en ik merkte dat het ook juist wel fijn was dat ik niet beïnvloed werd door andere meditatietechnieken.
Ik vond het heel mooi om echt te ervaren en te voelen hoe veranderlijk alles is en hoe je in een relatief korte tijd je concentratie zo kan vergroten.
Bij mij kwam veel oude shit naar boven wat met momenten best heftig was, maar door bij de oefening te blijven en steeds weer terug naar de basis te gaan kwam ook aan dat rot-gevoel weer een einde. En enkele dagen later kwam diezelfde shit weer omhoog en reageerde ik gelijkmoedig erop, hoe mooi is dat!
Ik ben veel rustiger geworden, gemoedelijker. Ik kan veel beter opmerken als er bepaalde gedachten opkomen en door hier zo snel mogelijk bij te zijn en het te benoemen gaat er al veel lading vanaf.
(vrouw, 33, full time mama, februari 2018)


Ik was al bekend met mediteren, maar dan onder begeleiding van een YouTube filmpje met oordopjes in. Nu werd de intensiteit opgeschroefd naar 11 meditaties op een dag waarvan het overgrote deel zonder mondelinge begeleiding. Ik ervoer met name in het begin impulsen van zorgen, angst en weerstand. De pijn in mijn knieën, rug, enkels en wreven was onbeschrijflijk en zeer intens. Houd ik dit vol? Veel storende/belemmerende gedachtes kwamen op. Maar na enkele dagen werd het steeds stiller in mij en verscherpte de geest. Zorgen, angst en pijn maakten plaats voor pure concentratie, rust, stilte, zachtmoedigheid, zelfs liefde en vreugde. Een wonderlijke innerlijke wereld opende zich steeds meer en dat bood ongelooflijk veel kracht en vertrouwen.
Thuisgekomen gebeurt een hoop in mijn leven en mediteren biedt rust en houvast. Inzichten hebben ertoe geleid dat ik op een meer zuivere manier moeilijke gesprekken en situaties kan doorkomen. Ik ben opmerkzamer en bewuster over mijn eigen intenties, emoties en gedrag, waardoor escalatie ingedamd wordt. Verder merk ik op dat ik veel vaker automatisch een mindfulness moment heb, bv. op de fiets, lopend, in een drukke winkelstraat of achter de PC. Dat helpt stil te staan in de dag en bij mezelf na te gaan: "Hoe voel ik mij op dit moment? Ben ik onrustig, stil, leeg of verlangend?"
(vrouw, 32, werkzoekende - maar ik ga eerst een lange reis maken, mei 2018)


Ik heb inzicht gekregen. En niet per se op een zachte manier. De eerste vijf dagen was er zo veel pijn die naar boven kwam, niet alleen van het zitten maar ook in de schouders en rug. Na die vijf dagen worstelen kwam dan het inzicht, dat ik daar - en dus ook in het dagelijks leven - zelf die worsteling van maak. En dat was heel helder, hoop gevend en een heel duidelijke richting/methode om met het leven om te gaan. Niet meer proberen op te lossen, veranderen. De identificatie met alle gebeurtenissen is wat de grote stress veroorzaakte.
De methode is zo simpel, doeltreffend en logisch. En precies wat ik nodig had.
Mindfullness kan snel weer afnemen :) Maar er is een bodem gelegd, een onwrikbare stam. Een niveau waar je niet meer onder gaat. Ik merk dat ik bij heftige emoties er eerder 'bij' ben, afstand kan nemen en het er gewoon laten zijn zonder er voor weg te vluchten of overheen te eten, of een andere prikkel te zoeken.
(man, 36, beurshandelaar, mei 2018)